dinsdag 3 februari 2015

Grijze jager deel 1 nummer 2

inleiding

Ik heb dit boek gekozen omdat ik het goed geschreven, pakkend, boeiend en spannend vind. ik heb nadat ik het eerste boek uitgelezen had was ik zo enthousiast dat ik de hele serie heb uitgelezen.
In dit leesverslag staan de zakelijke gegevens van het boek, een samenvatting van het boek en mijn menig


Hoofdstuk 1 zakelijke gegevens

Serietitel:de grijze jager
Titel: de ruïnes van Gorlan
Auteur: John Flanagan
Aantal bladzijden:

Hoofdstuk 2 samenvatting
.
Will en zijn vier vrienden uit het weeshuis die dit jaar 15 zijn geworden mogen een meester kiezen, om bij in de leer te gaan. Ze kunnen kiezen uit de kok, (Meester Buick), de klerkenmeester (Nicolaas), de krijgsmeester (Heer Roderick), de paardenmeester (Ulf) en Vrouwe Pauline van de diplomatieke dienst. De andere vier krijgen een mooi plekje bij een van de meesters. Maar geen van  de meesters kan Will gebruiken, de mysterieuze Jager Halt die al een tijdje in de kamer toe stond te kijken kwam naar voren en zei dat de Baron nog iets over Will moest weten. Hij gaf de Baron een brief met daar op: ‘Die jongen Will heft het in zich om na lang trainen een Grijze Jager te worden. Ik neem hem aan als mijn leerling.’ De Baron zei dat hij er nog een nachtje over wou slapen.

Die nacht is Will de torenmuur opgeklommen, naar het kantoor van de Baron om het papier te lezen. En voordat hij het papier kon pakken was daar Halt. Halt bracht Will naar de Baron, en ze zeiden dat hij het briefje mocht lezen. Op het eerste moment was Will opgelucht dat hij niet op het platte land hoefde te werken. Maar daarna kwamen de twijfels, wat wist hij van die Jagers? Niets allen het bijgelovige en de sprookjes van de andere mensen. Hij wist eigenlijk niet of hij blij moest zijn of niet.

Hij ging daarna wel in de leer bij Halt, en leerde erg veel over de Grijze Jagers en het Grijze Jager leven. Hij kreeg zijn eigen Jager paardje genaamd Trek. Waarmee hij veel oefende, ze werden de beste maatjes. Hij oefende ook elke dag met zijn pijl en boog en met zijn messen. Dat is de vaste wapenuitrusting van een Grijze Jager. De mensen zeggen ook wel: ‘Een Grijze Jager draagt het leven van 2 dozijn mensen met zich mee.’ Will had het best naar zijn zin bij Halt.

 Arnaut daar in tegen beleefde niet zo’n prettige tijd door op de krijgsschool. Hij werd regelmatig gemarteld door drie tweedejaars: Bronno,Jerom en Aldo. Arnaut dacht dat de krijgsmeester en alle leraren hier van wisten, en dat het een normale zaak was op de krijgsschool. Maar Heer Roderick (de krijgsmeester) en zijn leraren snapten er niks van, Arnaut presteerde bij de zwaardoefeningen boven het gemiddelde maar als het op theorie lessen aan kwam lag hij zowat meestal te slapen onder de les. Op het moment dat ze Arnaut weer te grazen namen en ze besloten Will ook te pakken, omdat Will Arnaut had gered van een wild zwijn, en Arnaut daardoor een baby was. De drie jongens gingen naar Will, maar Arnaut had Will gezegd nadat hij zijn leven had gered: ‘Als je een keer een vriend nodig hebt roep maar.’ En Arnaut besloot dat die dag vandaag was gekomen. Hij ging de tweedejaars achterna, en samen met Will en Halt nam hij de jongens te grazen. Toen Heer Roderick en de Baron daar van hoorde werden ze woest. De drie jongens werden het leen uitgezet en ze konden ophoepelen. Arnaut zijn leven op de krijgsschool werd een stuk leuker.

 Toen Will en Halt bij de jaarlijkse bijeenkomst van de Grijze Jagers waren hoorde zeslecht nieuws,
Morgarath was weer op oorlogspad uit. En hij had 2 monsters genaamd Kalkara er op uitgestuurd om mensen te vermoorden. Samen met Halt zijn Oude leerling Gilan gingen ze er op uit om de monsters te doden. Toen ze wisten waar de Kalkara op uit waren moest Will hulp gaan halen, hij reed non stop door op Trek en Bles (het paard van Gilan) en haalde Heer Roderick en Baron Arald op. Samen versloegen ze de beesten, maar dan ook net. Halt, Baron Arald en Heer Roderick waren allemaal gewond. Maar de Kalkara was dood. Later in het kasteel werd Will voor zijn prestatie gehuldigd, hij kon kiezen uit: dat hij alsnog naar de krijgsschool mocht, of dat hij leerling bleef van Halt. En hij koos het laatste...

H3 Mening

Spannend
In het boek gebeuren veel spannende en soms ook dingen waardoor je denkt dat het fout gaat en dan gaat het toch weer net goed en er gebeuren ook dingen waardoor je denkt dat het allemaal wel goed komt en dat er precies dan weer iets helemaal mis gaat waardoor de hoofd en bijpersonen weer in een avontuur belanden of in een lastige missie terecht komen, maar het kan ook zijn dat er bijv. iemand gewond raakt en dat geeft dan weer een hele onverwachte draai aan het verhaal. Bijv. pag. 263 "De ongelooflijk sterke achterpoten waren als een veer, die hem in minder dan en tel en in een sprong tot vlak achter de vluchtende Jager bracht. De machtige arm haalde uit en gaf Halt een vreselijke klap, zodat deze bewusteloos een paar meter verderop op de grond terecht kwam."


Meeslepend
Zo geschreven dat de afloop en de oplossingen van alle problemen die de hoofdpersonen en bijpersonen tegenkomen niet meteen te raden zijn en er komen steeds problemen bij die vragen bij je oproepen zoals: wie is dat dan en hoe zien zij er dan uit?! Waardoor je wel door MOET lezen!!
En bij het einde van het boek stopt het verhaal niet volledig maar eindigt het op zo'n manier dat je er precies zoveel informatie uit kan halen dat je alleen maar nog meer vragen gaat bedenken en dan het volgende verhaal wil lezen omdat daar juist de informatie in staat die je nodig hebt om de vragen die je door het eerste boek hebt gekregen te beantwoorden. Bijv. 'Dit zijn de wapens van een ridder, Will,' zei de baron met grote nadruk.' Maar keer op keer heb je bewezen dat je ze waard bent. Zeg dat je ze wilt en ze zijn van jouw.' Will duwde het zwaard terug in de rijk versierde schede en stond op. Daar lag alles waar hij zijn hele leven naar verlangt had. Maar toch...

Erg goede karakterbeschrijving waardoor je je makkelijk kan inleven in de personen

Dit vind ik één van zijn beste schrijfkwaliteiten want hij pakt iedere kans om op een goede, soms grappige en soms spannende manier duidelijk te maken wat het karakter is van één van de hoofd of bijpersonen en hij vertelt soms ook een klein beetje hoe de hoofd of bijpersonen maar nooit helemaal waardoor je lekker zelf kunt bedenken hoe ze er uitzien en van anderen verteld hij juist uitgebreid hoe ze er uitzien maar hij doet dit wel op zo'n manier dat je nauwelijks doorhebt dat je in je hoofd automatisch een beeld gaat vormen van de hoofd of bijpersonen waardoor het erg makkelijk lezen en goed te begrijpen is.

(334 woorden)

Fragment

Pag. 110-111  'ja, ik zag het ook,' antwoordde Karel. 'Eerst geloofde ik mijn ogen niet, maar toen...' ' En jij jij hebt het alleen die ene keer gezien, zei Roderick,' maar eerder al, tijdens de oefeningen, deed hij het hele tijd. En ik weet haast zeker dat hij het onbewust deed, instinctmatig.' ' En net zo snel als ik het toen zag.'  Roderick knikte. ' Misschien nog wel sneller en soepeler. Hij wist er steeds een extra steek of slag tussen te wurmen, en bleef tocht ritme volgen.' Hij aarzelde even, en zei toen hardop wat beiden dachten: een natuurtalent.' Jonker Karel knikte, diep in gedachten. Wat hij had gezien. En de krijgsmeester had de jongen een tijd staan observeren, dat wist hij. Maar natuurtalenten kwam je niet zo heel vaak tegen. Er waren soms hele rekruten die het hadden. Die zwaardvechten naar een heel
eigen dimensie konden optillen. Voor hen ging het niet zozeer om het leren van vaardigheden als wel om een instinctmatig weten en kunnen. Zij werden later de echte kampioenen. De zwaardmeesters. Ervaren krijgers als heer Roderick en Jonker Karel waren experts met het zwaard, maar natuurtalenten waren toch weer van een heel andere orde. Zoals zij met een zwaard omgingen, leek het wel of ze een verlengstuk aan hun armen hadden, of eigenlijk niet alleen een verlengstuk van hun lijf maar ook van hun brein en ziel. Het zwaard deed precies wat de geest ervan verlangde, soms nog sneller dan een gedachte. Natuurtalenten waren uniek. En als zodanig vertegenwoordigden zij een zware verantwoordelijkheid voor hun trainers en opleiders. Want hoe talentvol ook, er was een lange en zorgvuldige opleiding nodig om om talenten tot volle bloei te laten komen.'Dus je weet het zeker?' Vroeg Karel.
Roderick knikte. Hij keek uit het raam naar buiten. Hij zag weer voor zich hoe de jongen aan het oefenen was: razendsnelle bewegingen; die extra stoten en houwen...
'Ja, ik weet het zeker,' antwoordde hij. 'We moeten Wallenstein laten weten dat hij volgend semester een nieuwe leerling krijgt.'

    Ik heb dit fragment gekozen omdat dit stukje tekst heel goed de schrijfmanier van John Flanagan weergeeft, het goed uitleggen van talenten en eigenschappen van personen, en na al die informatie kom je erachter dat het eigenlijk een gedachte was of is en de manier waarop de informatie geschreven is zorgt er ook voordat het je niet gaat vervelen, omdat het een stukje is dat, als je een stuk in het boek leest waar Arnaud (degene waar ze het over hebben in het fragment en dus het natuurtalent) in voorkomt dit fragment weer terugkomt in je hoofd (dat was in ieder geval wel bij mij zo)

Verwerkingsopdrachten
Ontwerp advertentiecampagne korte verwerkinsopdracht 8

Staat in de mail die ik u gestuurd

Lange verwerkings opdracht 8

Boeken die ik vergelijk
De grijze jager deel 1  de broederband deel 1 w

Verschillen
In beide boeken speelt het verhaal zich op een andere plek en bij een ander volk en in een geheel andere omgeving af. in de grijze jager heeft Will (de hoofdpersoon van de serie de Grijze jager) heel andere kwaliteiten dan hal Mikkelson (de hoofdpersoon van broederband) die bijvoorbeeld meesterlijk is in navigeren


Overeenkomsten
Het gaat allebei over een of meerdere jongens die gepest worden en bijzonder zijn of/en bijzonder
opgevoed worden en dan beroemd of/en bewonderd worden en een hoog niveau bereiken
En Ze hebben allebei goede vrienden die hun leven voor hun vrienden zullen wagen





Bronnen
http://www.scholieren.com/boekverslag/74297

1 opmerking:

  1. Reactie van Alex de Jong.

    Je moet wat meer letten op de volgorde van de woorden die je in een zin gebruikt. Soms lees ik een zin waar één of meerdere overbodige woorden in staan, je hebt bij de zakelijke gegevens het aantal bladzijden niet vermeld. Je moet ook goed letten op je spelling. Ik heb het boek zelf ook gelezen en ik vind de samenvatting goed, je geeft de belangrijkste informatie en details. Je kan alleen wel wat meer vertellen over Morgarath, want de eerste grote missie van Will gaat erover dat hij de Kalkara's achter na gaat en die zijn gestuurd door Morgarath. Dus je kan zijn reden waarom hij dat heeft gedaan beschrijven.
    Ik vind jouw mening over het fragment vrij onduidelijk, omdat je wel je punt maakt waarom je het fragment hebt gekozen (om de schrijf style van John Flanagan) ik snap het volgende stukje daaruit niet: 'Want na al die informatie kom je erachter dat het eigenlijk een gedachte was of is.' Welke gedachte bedoel je, want er vind een gesprek plaats en ze denken wel na, maar er is geen hoofd gedachte.
    De eerste verwerkingsopdracht is (volgens mij) gericht op meneer Kroon, want jij hebt niet naar elke lezer die jouw boekverslag leest een mail gestuurd. Ik had wel graag de verwerkingsopdracht willen zien , omdat ik het boek zelf ook gelezen heb dus dat vind ik een minpuntje. Bij jouw bronvermelding vermeld je maar één bron, dus ik hoop niet dat jij het boekverslag hebt gekopieerd.

    Kortom een redelijk boekverslag, je moet de volgende keer beter letten op je spelling en ook elk gedeelte van je boekverslag toegankelijk maken voor alle lezers van jouw boekverslag (de eerste verwerkingsopdracht)

    BeantwoordenVerwijderen